ALT + + Schriftgröße anpassen
ALT + / Kontrast anpassen
ALT + M Hauptnavigation
ALT + Y Socials
ALT + W Studiengang wählen
ALT + K Homenavigation
ALT + G Bildwechsel
ALT + S Übersicht
ALT + P Funktionsleiste
ALT + O Suche
ALT + N Linke Navigation
ALT + C Inhalt
ALT + Q Quicklinks
ESC Alles zurücksetzen
X
A - keyboard accessible X
A
T
Hazel Grünewald

Prof. Dr. Hazel GrünewaldOrganisational Behaviour

Sprechstunde: nach Vereinbarung - online

ESB-Profilseite
LinkedIn-Profil

Gebäude 17
Raum 005
Tel. +49 7121 271 3074
Mail senden »

Amt/Aufgabe
  • Auslandsbeauftragte für die Wirtschaftsingenieurstudiengänge (Bachelorprogramme) und MBA
  • Sprachbeauftragte für die Wirtschaftsingenieurstudiengänge
Vorlesungsschwerpunkte
  • Organisational behaviour & leadership
  • Cross-disciplinary simulations & online learning
  • Managing global teams
  • International negotiations
  • Intercultural business communication
  • Diversity management
Aktuelle Forschungsprojekte

Quest 3C: Interdisziplinäres Simulationsspiel

Vita
  • Kommunikationstrainerin für Fach- und Führungskräfte, deutschlandweit (bspw. Bosch, Siemens, Carl Zeiss, Boston Consulting, Ernst & Young,
  • Personalreferentin in der globalen Personalentwicklung (Schwerpunkt: International Management Development Program), Ludwigsburg (MANN+HUMMEL GmbH)
  • Corporate Training Manager, Sofia, Bulgarien (Aplus.Net)
  • Global Training Program Manager, Sofia, Bulgarien (Hewlett-Packard Global Delivery Bulgaria Center EOOD)
  • 10/2009 Berufung als Professorin für "Anglo-American Studies" an die Hochschule Reutlingen
  • 2014: Fellowship für innovative Lehre im Rahmen des Programms "Exzellenz in der Lehre" (Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft/ Baden-Württemberg Stiftung);

    GHD-Förderung im Rahmen der „Initiative zur hochschuldidaktischen Professionalisierung der Lehrenden im Zusammenhang mit dem Hochschulausbau“ für das Projekt Quest 3C: Technologiegestützte Simulation zur Entwicklung globaler Teamkompetenzen mit modernen Kollaborations-/Kommunikations-/ und Präsentationswerkzeugen.
Publikationen

Presse

Videos

Bücher

  • Grünewald, H. and Bradbury, A. 2004. PONS GET (Global English Training) Classroom Book and Trainer’s Notes for B1 intermediate. Stuttgart: Klett Verlag.

Artikel

  • Grünewald, H., Sweeney, E., and Taschner, A. Disruptive Digital Technology Adoption in Global Supply Chains. Journal of Supply Chain Management, Logistics and Procurement. (erscheint demnächst)
  • Grünewald, H., Kneip, P., and Kozica, A. (2019). The Use of Gamification in Workplace Learning to Encourage Employee Motivation and Engagement. In: The Wiley Handbook of Global Workplace Learning (eds. Vanessa Hammler Kenon and Sunay Vasant Palsole), pp. 557-575. John Wiley & Sons.
  • Grünewald, H.  (2019). Aligning Business Engineering Education with Contemporary Industry, The Asian Journal of Technology Management Vol. 12 No. 3 (2019): 212-225
  • Veit, B. and H. Gruenewald (2018). Managing International Internships. Responding to the Growing Demand for International Work Experience. www.handbook-internationalisation.com  Internationalisation of Higher Education, Volume No. 2, 2018, Berlin: DUZ Medienhaus, pp. 51-72
  • Corlett, J. and H. Grünewald (2017). Implementing Internationalised Curricula. Internationalisierung der Curricula, Munich: Bertelsmann Verlag
  • Cheng, J., Greiner, P., Grünewald, H. and L. Matsekh-Ukrayinskyy (2017). Curriculum Design for the German Language Class in the Double-Degree Programme Business Engineering. International Conference on Humanities, Language, Culture & Business (2nd ICoHLCB). Cameron Highlands, Pahang, Malaysia, 22-23 April 2017. eISBN: 978-967-14835-1-0
  • Grünewald, H., (2015). Quality-oriented selection of university partnerships – ESB Business School’s selection matrix. In: Building upon international success, The HRK-Audit „Internationalisation of Universities“ – Advancing Strategic Internationalisation. September 2014. Bonn, Germany. ISBN: 978-3-942600-45-3. Seiten 36-47
  • Grünewald, H. und Greiner, P., (2014). Quest 3C: an integrative simulation game used to encourage cross-disciplinary thinking and action. 12th Annual BMDA Conference “A Successful 21st Century Organization”. 7 - 9  May 2014. Riga, Latvia.
  • Grünewald, H. und Moser, M. (2014, September 23). Mahara integrated in an interdisciplinary simulation game – Quest 3C, Mahara Newsletter (ISSN 2230-4045) January 2015 (Vol. 4 / Issue 4). Available at https://mahara.org/user/newsletter/mahara-newsletter-issn-2230-4045
  • Grünewald, H. und Moser, M., (2014). QUEST 3C - Kooperation, Kommunikation, Präsentation ohne Grenzen. 6th Informatics Inside „Human-Centred Computing“. 30th April 2014. Reutlingen, Germany. ISBN 978-3-00-045427-1 (ONLINE). Available at: http://www.infoinside.reutlingen-university.de/downloads/Inside14/InformaticsInside2014_Tagungsband.pdf
  • Grünewald, H., 2013. Qualitätsorientierte Auswahl von Hochschulpartnerschaften. Der Kriterienkatalog der ESB Business School. In: Auf internationale Erfolge aufbauen: Beispiele guter Internationalisierungspraxis an deutschen Hochschulen, Hochschulrektorenkonferenz HRK-Audit „Internationalisierung der Hochschulen“ und Internationale Abteilung. September 2014. Bonn, Germany. ISBN: 978-3-942600-35-4. Seiten 46-47
  • Grünewald, H., 2013. Quality assurance and the rationale behind internationalisation. The case of ESB Business School, Reutlingen University. Internationalisation in Higher Education Conference, Prague, Czech Republic on the 25 - 26.04.2013. ISSN 1805-8159 (ONLINE) / ISSN 1805-8140 (PRINT). Seiten 30-35, Siehe: http://academicpublishingplatforms.com/article.php?journal=PICP&number=2&article=1734
  • Gruenewald, H., 2011. Diversity Management – von Wertschätzung zur Wertschöpfung. Lebenslinien Diversity an der Hochschule Reutlingen, s. 6-7.
  • Gruenewald, H., 2010. Selbsttest Englisch inkl. Lösungen für den Master-Studiengang Business Coaching und Change Management an der Euro-FH Hamburgwww.euro-fh.de/selbsttests.php  [Accessed 9 July 2010].
  • Gruenewald, H., 2010. What is academic writing? Developing paragraphs, definitions, classification, exemplification; Developing a thesis statement; Graphs, charts & tables. In: D. Mackevett et al., ed. 2010. Academic Writing C1. Teaching Guide. Berlin: Cornelsen Verlag. ISBN: 978-3-87520-315-9.
  • Gruenewald, H., 2010. Developing a Thesis Statement. In: F. Lauterbach et al. ed. 2010. Academic Writing C1. [Online Learning Modules] Berlin: Cornelsen Verlag. ISBN: 978-3-87520-307-4.
  • Gruenewald, H., 2003. Neurotic Women or a Freudian Slip (-up)? A Carnivalesque Reading of Female Sexuality in Chekhov’s ‘Tri sestry’ and Petrushevskaia’s ‘Tri devushki v golubom’, Forum for Modern Language Studies, vol. xxxix. No.3 (Oxford University Press, 2003), pp. 307-318.
  • Gruenewald, H., 2003. Evgenii L’vovich Shvarts (1896-1958), In: C. Ryder, ed. 2003. Dictionary of Literary Biography, vol 272: Russian Prose Writers Between the World Wars, pp. 409-418.
  • Gruenewald, H., 2001. Generic Ambiguity in Daniil Kharms’s ‘Elizaveta Bam’, New Zealand Slavonic Journal, 35, pp. 87-99.

Peer-reviewed:

  • Sweeney E, Taschner A, Grünewald H. Disruptive digital technology adoption in global supply chains. Journal of Supply Chain Management, Logistics and Procurement. 2020;3(1): p. 77-90. ISSN: 2516-1814.
  • Grünewald H, Veit B. Managing Internationalisation - Combining a Centralised and a Decentralised Approach. Internationalisation of Higher Education. 2020;4: p. 36-59. DOI: doi.org/10.36197/INT.4-2020.03.
  • Veit, Baldur; Gruenewald, Hazel (2018): Managing International Internships. Responding to the Growing Demand for International Work Experience. In: Internationalisation of Higher Education (2), S. 51–72. www.handbookinternationalisation.com/en/handbuch/gliederung/ 381/Managing-International-Internships---Responding-to-the-Growing-Demand-forInternational-Work-Experience

Konferenzbeiträge

  • Grünewald, H. 2020. Ecosystem for Sustainable Development: Dealing with Collaboration Challenges and Opportunities. 5th ICMEM 2020, 3-5 August, 2020, Bandung, West Java, Indonesia https://icmem.sbm.itb.ac.id/
  • Grünewald, H. 2019. Praxisbeispiel: Internationalisierungsmaßnahmen an der ESB Business School. Wirkungsanalyse von Internationalisierungsmaßnahmen - DAAD, 5-6 November, 2019, Bonn, Germany
  • Grünewald, H. 2019. Internationalising curricula: diverse approaches. 17th Annual BMDA Conference: Cultural Sensitivity and Local Contribution in Business and Education, 3-5 April, 2019, Casablanca, Africa
  • Grünewald, H. 2019. Master of ceremony. 3rdInternational Business Engineering Conference (IBEC), Reutlingen University, 11 November, 2019, Reutlingen, Germany  https://iabep.org/no_cache/news-events/
  • Brumme, H. and H. Grünewald 2018. Key technologies and their impact on the current business and academic environment: The human being and industry 4.0, Keynote speech: 2nd International Business Engineering Conference (IBEC): Business Engineering and Industry 4.0 in a Global Economy. 9 -10 August. Bali, Indonesia https://iabep.org/news-events/ibec-conference-2018/
  • Grünewald, H.  2018. Aligning business engineering education with contemporary industry, Business Engineering and Industry 4.0 in a Global Economy. 9 -10 August. Bali, Indonesia https://iabep.org/news-events/ibec-conference-2018/
  • Grünewald, H. 2018. Developing Self-Efficacy in Education: The Game Is On, TEDxUMPahang – YouTube, available at https://www.youtube.com/watch?v=DEb6-9kJzao 
  • Grünewald, H. 2018. Developing Self-Efficacy in Education, Keynote speech, 3rd postgraduate colloquium, FIM Universiti Malaysia Pahang, 4-5 July, 2018, Kuantan, Malaysia
  • Grünewald, H. 2016. Implementing meaningful criteria, "Internationalisierung der Curricula an Hochschulen" (01.-03.11.2016), 03.11.2016, Göttingen. http://www.uni-goettingen.de/de/informationen-zur-konferenz/551511.html
  • Grünewald, H. Quest 3C – Playing with Seamless and Disruptive Learning in an Interdisciplinary Setting, 4. Lehr-/Lernkonferenz im Rahmen des Programms „Fellowships für Innovationen in der Hochschullehre“ zum Thema „Smart Teaching – Better Learning! Digitales Lehren und Lernen an Hochschulen“, 29.10.2015, Berlin.
  • Grünewald, H. 2015. Quest 3C: Kooperation, Kommunikation, Präsentation ohne Grenzen. Fellowtreffen im Rahmen des Fellowship für Innovationen in der Hochschullehre, 07.02 bis 08.02.2014, Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft, Strätlingshof Bochum.
  • Grünewald, H. 2014. Quest 3C: Kooperation, Kommunikation, Präsentation ohne Grenzen. Fellowtreffen im Rahmen des Fellowship für Innovationen in der Hochschullehre, 07.02 bis 08.02.2014, Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft, Strätlingshof Bochum.
  • Grünewald, H., 2013. Quality assurance and the rationale behind internationalisation. The case of ESB Business School, Reutlingen University. Internationalisation in Higher Education Conference, Prague, Czech Republic on the 25 - 26.04.2013.
  • Grünewald, H. 2012. Qualitätsmanagement und Internationalisierung. HRK-Konferenz - Erfolgreich internationalisieren!Internationalität von Hochschulen erheben, bewerten und weiterentwickeln. 11. – 12. Dezember 2012. Bonn, Deutschland.