HOCHSCHULE REUTLINGEN
[Translate to English:]

Prof. Dr. Philipp von Carlowitz

International Studies and Economics

+49 7121 271 3017

philipp.von-carlowitz@reutlingen-university.de

Building 5, Room 210

By appointment

  • Programme Leader of BSc International Management Double Degree (IMX) German-Spanish Link

  • International Management
  • International Business
  • Strategic Management
  • International economic relations
  • Africa and emerging markets

  • Special considerations of SMEs in African business
  • Distribution partnerships in Africa and other emerging markets
  • Strategy and business model innovations
  • Internationalisation strategies of companies

  • BSc International Management Double Degree (IMDD)
  • Master International Management (MIM)
  • International Business (IB)
  • MSc International Accounting & Taxation (IACT)
  • MSc International Business Development (IBD)

  • Success factors of German SMEs when entering markets in sub-Saharan Africa; part of the ‘Cluster Wirtschaftswissenschaftliche Afrikaforschung (Economic Research Cluster on Africa)’ together with the Kiel Institute for the World Economy, funded by the Federal Ministry for Economic Affairs and Energy
  • Sales partnerships between German and African companies
  • Business models for African markets (third party funding from the Ministry of Science, Research and the Arts Baden-Württemberg and the Afrika Verein der deutschen Wirtschaft e. V. (African Association of German Businesses)) (completed)

  • Study of macroeconomics and political science in Germany, USA, South Africa
  • Doctorate in economics at University of Trier
  • BASF S.E.: Corporate Strategy (volkswirtschaftliche Analysen, Industrieanalysen, strategische Projekte) (economic analyses, industrial analyses, strategic projects)
  • Siemens AG: Corporate Strategy (market models, M&A screening, strategic projects)
  • Siemens AG: Strategy Leader Low Voltage Distribution Business Unit
  • ESB Business School: Professor of Managerial Economics & International Management

Books:

Carlowitz, Philipp von (2021). Unternehmertum und Start-Ups in Afrika: Deren Rolle im Afrikageschäft deutscher Unternehmen, in: Schmidt, T.; Pfaffenberger, K.; Liebing, S.; (Hrsg.). Praxishandbuch Wirtschaft in Afrika (2. Aufl.). Springer Verlag, Heidelberg (forthcoming)

Carlowitz, Philipp von (2020). Success in the Bottom of the Pyramid Market in Africa. The Case of Multinational Pharmaceutical Companies. Springer Briefs in Business. Springer Verlag, Wiesbaden.

Carlowitz, Philipp von (2020). Digitalisierung in den Zukunftsmärkten Subsahara Afrikas - Chancen und Geschäftsmodelle für österreichische Unternehmen. Bundesministerium Digitalisierung und Wirtschaftsstandort Österreich, Wien.

Carlowitz, Philipp von (2019). Fachreport: Potentiale in Subsahara Afrika Nutzen – Chancen für die Österreichische Wirtschaft. Wirtschaftskammer Österreich/Aussenwirtschaft Austria, Wien.

Carlowitz, Philipp von (2109). Fachreport: Markteintrittsstrategien und Geschäftsmodelle für Subsahara Afrika. Wirtschaftskammer Österreich/Aussenwirtschaft Austria, Wien

Carlowitz, Philipp von (2018). Chancen in Subsahara Afrika nutzen. Studie herausgegeben vom Ministerium für Wirtschaft, Arbeit und Wohnungsbau Baden-Württemberg, Stuttgart.

Carlowitz, Philipp von; Zedler, H. (2020). Accessing the Bottom of the Pyramid Market Segment in Africa - The Case of Multinational Pharmaceutical Companies. Springer International Publishing, Heidelberg.

Carlowitz, Philipp von (2017). Doing Business in Subsahara Afrika, in: Bleuel, H.-H. Internationales Management - Grundlagen, Umfeld und Entscheidungen. Kohlhammer Verlag, Stuttgart.

Carlowitz, Philipp von (2017). Unternehmertum in Afrika, in: Liebig, S.; Schmidt, T. (Hrsg.). Wirtschaft in Afrika: Wie Projekte erfolgreich werden. Springer Verlag, Heidelberg.

Carlowitz, Philipp von; Röndigs, Alexander (2016): Distribution in Westafrika. SpringerGabler Verlag, Wiesbaden.

Carlowitz, Philipp von (2015). Das nächste große Ding, in: Afrika Wirtschaft, 5, 2015, 24-25.

Carlowitz, Philipp von (2015). Mehr Wachstum durch Einbindung, in: Afrika Wirtschaft, 3, 2015, 24-25.

Carlowitz, Philipp von (2003): Regionalismus in der Weltwirtschaft. (Volkswirtschaftliche Forschungsergebnisse, Bd. 85). Verlag Dr. Kovac, Hamburg.

Carlowitz, Philipp von (2003): Freihandel und dessen Wirkungen für Entwicklungsländer: Welche Rolle spielt die WTO?, in: Wilamowitz-Moellendorff, W. v. (ed.), 2003. Globalisierungsdebatte II: Positionen und Gegenpositionen. Konrad Adenauer Stiftung, St. Augustin, pp. 62-76.

Carlowitz, Philipp von (2001d): Transformation in East Europe and Implications for the Enlargement Strategy, in: Stierle, M.; Birringer, T. (Hrsg.), 2001. Economics of Transformation. Theory; Experiences and EU Enlargement. VWF, Berlin, 309-332.

Carlowitz, Philipp von (2001c): Ursachen des schwachen Euro, in: Wirtschaftswissenschaftliches Studium (WiSt), 8, 2001, pp. 379-381.

Carlowitz, Philipp von (2001b): Enlarging the EU: How can the Costs be Minimsed?, in: Intereconomics (Review of European Economic Policy), 36, 2, 2001, pp 77-86.

Carlowitz, Philipp von; Goydke, Tim (2001a): APEC and its Open Regionalism: Success or Failure?, in: Aussenwirtschaft (Swiss Review of International Economic Relations), 56, 1, 2001, pp. 1-29.

Carlowitz, Philipp von (1999): Regionalism and its Consequences for the World Economy, in: Stierle, M. (ed.), 1999. Globalisation: Effects on Enterprises, Employment and Government. VWF, Berlin, pp. 17-37.
 

Lectures:

2020

Digitalisierung in Zukunftsmärkten Subsahara Afrikas & Politische Handlungsempfehlungen aus drei Studien, Vortrag imBundeskanzleramt, Afrika Task Force, Wien, 22.10.2020.

Marktchancen der Digitalisierung in Zukunftsmärkten Subsahara Afrikas, Impulsvortrag beim Virtueller Firmen-CEO Round Table, Bundesministerium Digitalisierung und Wirtschaftsstandort Österreich, Wien 29.6.2020

2019

Key Markets and Market Entry Strategies in Subsaharan Africa, Presentation at the Africa Day, Wirtschaftskammer Österreich, Wien 6.11.2019

Business Models for Africa, Presentation at the Kenyan-German Expert Meeting, Nairobi 29.10.2019

Potentiale in Subsahara Afrika Nutzen, Vortrag im Bundeskanzleramt Österreich, Afrika Task-Force, Wien 24.9.2020

Trends and Innovation for Business in Subsahara-Afrika, im Rahmen des Exporttags 2019 der Wirtschaftskammer Österreich, African Innovation Challenge, Wien 25.6.2019

Marktchancen und -risiken in Subsahara Afrika, Impulsvortrag Außenwirtschaftsbeirat der Wirtschaftskammer Österreich, Wien 25.6.2019

Geschäftsmodelle der österreichischen Wirtschaft in den priorisierten Ländern Subsahara Afrikas, Vortrag im Bundeskanzleramt Österreich, Wien 16.6.2019

Chancen in Subsahara Afrika nutzen, Vortrag bei der Beiratssitzung von Baden-Württemberg International, Stuttgart 15.3.2019

Bedeutung von Trends für die Geschäftsbedingungen in Subsahara-Afrika, Vortrag beim Botschafter Dialog Ostafrika der IHK Hannover, 15.1.2019

2018

Geschäftlichen Chancen und Möglichkeiten in Subsahara-Afrika für die baden-württembergische Wirtschaft, Vortrag auf dem Wirtschaftsgipfel Afrika 2018, 20.9.2018 Stuttgart

Chancen in Subsahara Afrika nutzen, Vortrag Workshop beim Ministeriuem für Wirtschaft, Arbeit und Wohnungsbau des Landes Baden-Württemberg, 19.6.2018

2017

Seizing Business Opportunities in Africa, Gastvorlesung Universität Tübingen, 15.11.2017

2016

Business Opportunities in Africa, Gastvorlesung Universität Tübingen, 14.12.2016

Doing Business in Afrika, IREM Symposium, Universität Stuttgart, Stuttgart, 3.6.2016

Renewables in Africa and Business Challenges, Krug & Schramm (K&S) Renewables Day 2016, Garching 22.9.2016

2015

Doing Business in Africa, African Business Forum, Tübingen, 24.7.2015

Opportunities and Challenges in Africa: Doing Business, Gastvorlesung Universität
Tübingen, 26.10.2015

Podiumsdiskussion zu Logistics in Africa, 3rd German-African Infrastructure Forum 3.-4.11.2015, Afrika Verein der deutschen Wirtschaft, München

Podiumsdiskussion zu Entwicklungszusammenarbeit in Afrika – Zwischen Aufbruch und Migration, Hanns-Seidel Stiftung, 5.11.2015

Herausforderungen der Globalisierung - Standortfaktoren im Wandel, 30. Metzinger Unternehmergespräche, 10.11.2015, Metzingen

2012

How Competitive Intelligence can Improve your Strategy - The Role of CI in Strategy Development, Conference Keynote at 4th International CI Conference, Bad Nauheim (Germany) 27.3.-30.3.2012.